[JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH

[JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH - Hallo sahabat Malay Post, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH
link : [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH

Baca juga


[JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH


Orang Asli diminta galak anak ke sekolah


Masyarakat Orang Asli dinasihatkan perlu sentiasa menggalakkan anak-anak ke sekolah dan menimba ilmu pengetahuan supaya mereka membesar seiring pembangunan negara serta mampu bawa perubahan kepada keluarga.

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Dato' Sri Ismail Mohamed Said berkata, tindakan itu termasuk tidak memaksa atau melibatkan anak-anak untuk membantu mereka bekerja mencari rotan ataupun bekerja di luar.

Menurutnya, Orang Asli tetap menjadi keutamaan dan perhatian kerajaan sebagaimana diberikan terhadap kaum-kaum lain di negara ini.

"Bagaimana pun yang membezakannya adalah Orang Asli itu sendiri yang enggan berubah dan tinggal di kawasan pedalaman serta kurang berpendidikan dan pergaulan.

"Negara sudah 60 tahun merdeka, Orang Asli kena berubah, malah mereka kena mengutamakan pendidikan kepada anak-anak.

"Jika mereka masih mahu berada pada takuk lama, iaitu tidak mahu berubah dan melonjakkan diri serta merebut pelbagai peluang seperti pendidikan, ekonomi dan lain-lain yang disediakan kerajaan, maka selama itulah mereka akan ketinggalan. Tiada orang yang boleh mengubah nasib, melainkan diri sendiri," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau berkata, apa yang penting dan perlu dilakukan oleh ibu bapa Orang Asli adalah mengutamakan pendidikan dan kesihatan anak-anak dan keluarga untuk terus maju dan mampu bersaing dengan masyarakat lain.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Program Doktor daripada Persatuan Perubatan Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh (HOSHAS) di mana persatuan tersebut mengadakan pemeriksa kesihatan kepada masyarakat Orang Asli di kampung Paya Sendayan Parlimen Kuala Krau, di sini.

Kumpulan 23 doktor dan jururwat itu diketuai Doktor Pakar Dr Ahmad Muhyiddin Mohamed.

Pemeriksaan kesihatan percuma ini dianjurkan bersama Pejabat Perkhidmatan Parlimen Barisan Nasional Kuala Krau dan Pejabat DUN Kerdau yang merupakan julung kali diadakan tahun ini.

Ismail berkata, tiada apa yang hendak disisihkan rakyat pelbagai kaum di negara ini kerana matlamat utama kerajaan BN adalah untuk membangunkan negara serta meningkatkan taraf penghidupan semua rakyat.

Beliau memberi jaminan permintaan penduduk kampung itu untuk membesarkan kawasan kampung dan menambahkan perumahan PPRT akan dipertimbangkan.

Dalam pada itu, beliau turut memuji masyarakat Orang Asli Paya Sendayan yang sentiasa menyokong dan bersama kerajaan sejak dahulu dan kini dan menggesa supaya mereka terus menyokong kerajaan.




Demikianlah Artikel [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH

Sekianlah artikel [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel [JENGKA] ORANG ASLI DIMINTA GALAK ANAK KE SEKOLAH dengan alamat link http://malaypostt.blogspot.com/2017/08/jengka-orang-asli-diminta-galak-anak-ke.html

Subscribe to receive free email updates: