[BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK

[BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK - Hallo sahabat Malay Post, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK
link : [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK

Baca juga


[BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK


Rela membujang demi mak


Kasih seorang anak yang menjaga ibu terlantar sakit akibat kencing manis, darah tinggi dan jantung sejak 10 tahun lalu tidak pernah pudar walaupun dirinya sendiri kurang sihat dan terpaksa mengengsot jika mahu bergerak.

Khadijah Zalapi, 62, juga sanggup membujang bagi memberi tumpuan penuh kepada ibunya, Zaharah Abdullah, 80, yang kini terlantar dan terpaksa memakai lampin pakai buang selain bergantung pada minuman susu sepenuhnya.

Namun, dengan keadaan diri Khadijah sekarang, dia sudah tidak berupaya melakukan semua kerja termasuk mengangkat ibunya untuk dimandikan.

“Dulu bolehlah sikit-sikit, tapi sekarang kena minta tolong adik lelaki saya. Dia tinggal dekat-dekat sini juga. Jam 8.00 pagi dia datang, suntik insulin pada mak, tolong angkat mak letak di beranda kemudian tolong jemur baju. Malam pula, dia datang semula untuk angkat mak masuk dalam pula,” katanya.


Khadijah dan Zaharah menerima kunjungan Mohd Yusoh dan wakil Pejabat Adun Guai di rumahnya.


Menurut Khadijah, memandangkan adiknya sudah mempunyai keluarga sendiri, dia tidak boleh bergantung sepenuhnya pada adiknya itu lebih-lebih lagi adiknya itu juga kurang sihat.

Katanya, dalam keadaan dirinya yang kurang sihat kerana mengidap penyakit yang sama dengan ibunya, dia masih mampu memasak dan mengemas rumah.

“Saya bangun awal, jam 5.00 pagi dah berjaga. Bangun tidur, mesti kemas dulu dalam rumah. Lepas tu, baru ke dapur. Kalau nak ke dapur tu, puas juga nak mengengsot ke sana. Kalau saya mula gerak jam 5.00 pagi, jam 6.30 pagi baru sampai dapur,” katanya.

Memandangkan keadaannya sedemikian, pihak kontraktor yang menguruskan kerja-kerja baik pulih rumah menerusi Program e-Kasih sekitar tahun 2014, telah bermurah hati menyediakan singki, dapur dan rak pada aras rendah bagi memudahkan Khadijah menggunakannya.

Khadijah berkata, bahagian dapur yang diubah dan dialihkan bersebelahan beranda rumahnya itu sekali gus memudahkannya melakukan kerja-kerja di rumah.


Bahagian dapur dipindahkan berdekatan beranda, dan sinki serta dapur diletakkan rendah bagi memudahkan Khadijah Khadijah dan Zaharah menerima kunjungan Mohd Yusoh dan wakil Pejabat Adun Guai di rumahnya. menggunakannya.


“Sejak dah tak boleh berjalan ni, semua benda saya letak dekat-dekat sini saja, dan saya letak tempat rendah supaya mudah capai. Tapi, kalau nak petik suis lampu tu susah sikit lah. Saya guna tongkat atau kayu yang memang ada ni,” katanya.

Menurutnya, dia juga perlu ke hospital sekali sebulan untuk rawatan susulan dan mendapatkan ubat bagi penyakitnya.

Menceritakan keadaan itu, Sinar Harian difahamkan dia terpaksa upah jiran atau penduduk kampung atau minta bantuan adiknya untuk membawanya ke hospital atau klinik.

Katanya, memandangkan dia tidak boleh berjalan, dia perlu menggunakan kerusi roda yang disumbangkan Umno Bahagian Bera beberapa bulan lalu.

“Kalau nak ke hospital, saya tunggu atas tangga. Nampak je sesiapa, saya jerit panggil, minta tolong angkat ke kerusi roda, minta hantar ke hospital. Nak buat macam mana, terpaksa buat muka tak malu,” katanya ketika menerima kunjungan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Mohd Yusoh Ibrahim dan wakil Pejabat Adun Guai di rumahnya.

Difahamkan, Khadijah menerima bantuan JKM bernilai RM200 dan pusat zakat sebanyak RM300 berupa baucar makanan setiap bulan bagi menampung kehidupan mereka dua beranak.

Terdahulu, pihak Felcra turut menyalurkan sumbangan bagi menyediakan ruang mandi yang lebih selesa, dan dua beranak ini juga menerima bantuan baik pulih rumah menerusi program Touch Point.




Demikianlah Artikel [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK

Sekianlah artikel [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel [BERA] RELA MEMBUJANG DEMI ANAK dengan alamat link http://malaypostt.blogspot.com/2017/08/bera-rela-membujang-demi-anak.html

Subscribe to receive free email updates: