SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP

SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP - Hallo sahabat Malay Post, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP
link : SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP

Baca juga


SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP

SELAGI SEKOLAH VERNAKULAR UJUD MAKA SELAGI ITULAH JAWI MENJADI MOMOKAN DAN KEBENCIAN.
 
MANA-MANA, SIAPA-SIAPA YANG TIDAK BERSETUJU ATAU MENENTANG WAJIB DIHALAU DARI NWGARA INI.
 
LA NI CACING SUDAH NAIK KAT MATA , TUNGGU MELAYU  MENJADI BUTA SAHAJA.
 
JIKA PEMERINTAH ATAU MANA-MANA WAKIL RAKYAT MENENTANG MAKA MEREKA TIDAK WAJIB DIUNDI SEBAGAI WAKIL RAKYAT.
 
KERAJAAN SEPATATNYA KAJI SEMULA PUNCA BANGSA PENDATANG ITU DATANG DAN SYARAT-SYARATNYA MEREKA BERADA DI NEGARA INI.
 
‘Kebiadaban takkan padam selagi wujud sekolah Cina’

News  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin berkata pergeseran dan kebiadaban antara kaum akan berterusan selagi wujudnya “sekolah vernakular yang tidak berbahasa kebangsaan” di negara ini.

Meskipun tidak merujuk kepada mana-mana pihak, tetapi kenyataannya itu dibuat di tengah-tengah isu pembelajaran tulisan Jawi di sekolah Cina dan Tamil yang hangat diperkatakan sehingga membawa kepada bantahan pelbagai pihak. 

“Kita melihat kemelut kebiadaban yang tidak putus-putus. 

"Selagi sekolah vernakular yang tidak berbahasa kebangsaan tidak dihapuskan dalam negara ini, selagi itulah kemelut pergeseran dan kebiadapan antara kaum tidak akan berhenti. 

“Hendaklah kita semua bersatu dan melupakan perbezaan antara kita dalam mengembalikan kekuatan negara dengan kuasa politik yang menjanjikan ketegasan dalam menghadapi kebiadapan ini,” katanya dalam hantaran beliau di Facebook malam semalam. 

Kenyataannya itu dibuat selepas berlangsungnya Kongres Kebangsaan Jawi yang dianjurkan oleh Gabungan Seni Khat Action Team (Sekat), petang semalam. 

Kongres itu antaranya menggesa agar pelaksanaan tulisan itu dijadikan sebagai pilihan dan bukannya dimasukkan ke dalam Sukatan Pelajaran Tahun 4 Bahasa Malaysia.

Jumaat lalu, polis mendapatkan perintah mahkamah untuk menghalang kongres yang dianjurkan oleh Dong Jiao Zong yang sepatutnya diadakan pada 28 Disember. 

Kongres yang sepatutnya dijadualkan berlangsung di Kolej New Era, Kajang itu bertujuan bagi membincangkan pembelajaran Jawi di sekolah vernakular.

Mohd Asri sebelum ini mahu masyarakat di negara ini digembleng untuk menggempur kumpulan pelampau yang menentang pelaksanaan pengenalan tulisan Jawi dalam buku teks bahasa Melayu di sekolah Cina dan Tamil.

Pada 17 Ogos, beliau juga mengajak semua rakyat Malaysia menandatangani petisyen atas talian yang dilancarkan oleh pemuda Bersatu, untuk mengharamkan pertubuhan Dong Zong, yang disifatkannya sebagai pertubuhan yang rasis.


Demikianlah Artikel SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP

Sekianlah artikel SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel SEKOLAH VERNAKULAR WAJIB DITUTUP dengan alamat link http://malaypostt.blogspot.com/2019/12/sekolah-vernakular-wajib-ditutup.html

Subscribe to receive free email updates: