Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf...

Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf... - Hallo sahabat Malay Post, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf..., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf...
link : Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf...

Baca juga


Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf...


Tapak asal Masjid Sungai Nibong Besar dan tanah perkuburan Islam di situ tidak akan sama sekali terjejas dengan cadangan jajaran transit aliran ringan (LRT) Bayan Lepas, kata Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman.

Katanya, Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang telah bermesyuarat dan bersetuju cadangan jajaran LRT tersebut diletakkan bersebelah dan selari dengan jejambat Jalan Sultan Azlan Shah tanpa menjejaskan kawasan tanah wakaf. 

“Persetujuan ini mengambil kita jejambat LRT yang dicadangkan tidak memasuki walau sedikit pun tanah wakaf kubur dan juga wakaf Masjid (Jamek) Sungai Nibong Besar, baik yang berada di atas tanah, mahupun ruang udara kedua-duanya,” katanya dalam sidang media di Komtar, Pulau Pinang, hari ini. 

Katanya lagi, keputusan itu juga selari dengan fatwa dan garis panduan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang.

“(Fatwa) itu antaranya, tidak memasuki tapak dan juga ruang udara kubur dan juga tapak masjid oleh sebarang struktur,” katanya sambil menambah projek pembinaan masjid di tapak berkenaan boleh diteruskan mengikut jadual asal. 

Ahmad Zakiyuddin yang juga Exco Hal Ehwal agama Islam, Pembangunan Industri dan Perhubungan Masyarakat berkata, kerajaan negeri sentiasa komited dan menghormati setiap garis panduan dan hukum hakam Islam yang diputuskan Jawatankuasa Fatwa Negeri sebelum membuat sebarang keputusan berhubung projek berkenaan. 

“Kerajaan Negeri Pulau Pinang kesal dengan apa yang berlaku sekarang merujuk semua jenis penyebaran maklumat, kenyataan media dan sebarang bentuk sebaran melalui apa juga saluran media oleh sesiapa pun yang berniat jahat, bersifat fitnah dan tohmahan tidak berasas tanpa merujuk dan mendapatkan maklumat terkini yang sahih dan tepat dari pihak Kerajaan Negeri Pulau Pinang,” ujarnya yang juga – Roketkini.com


The Penang government has denied ignoring the religious sensitivities of a mosque in Bayan Lepas, which is upset with the state's plan to build a Light Rail Track (LRT) system in the area.

The RM8. 4 billion and 30-kilometre line which will stretch from Komtar to Bayan Lepas is part of the RM46 billion Penang Transport Master Plan.

At a press conference in Komtar, Deputy Chief Minister II Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman (photo, above) said he had met with the relevant authorities today to discuss the issue of the Bayan Lepas LRT system near Masjid Jamek Sungai Nibong Besar.

"We are fully committed and respect every Islamic guideline decided by the state fatwa department before deciding on the official plans to build the LRT near the mosque.

"We regret the spread of information, media statements in any form by any quarters with malicious intent, (in this) slanderous and baseless attack, without referring or obtaining verified and accurate information from the state government," he said.

Ahmad Zakiyuddin, who is also deputy president of the Penang Islamic Council, stressed that the LRT would not encroach into the Muslim cemetery, burial and mosque grounds.

He was referring to the reaction of the Sungai Nibong Besar mosque committee which is up in arms over the state government's plan to build the LRT near the mosque in Bayan Lepas.

Mosque committee treasurer Mohd Noor Kamarudin said the LRT builder, SRS Consortium, has agreed to build the rail track behind the mosque.

Mohd Noor was quoted by Sinar Harian as saying that the decision on the track location was jointly agreed by the committee and SRS Consortium after taking into consideration the sensitivities related to the place of worship and the opposition by residents. - mk

Image may contain: 1 person, text
Ingatkan di Semananjung saja ada manusia bermasalah mental,rupa2nya kat Sarawak pun ada juga. Hanya orang yang skrew di atas longgar akan berbuat demikian.Gila talak kot...
😂😂😂😂😂😂

Kesian doa tak dimakbulkan...

Image may contain: 2 people, text
Tak pasti - sesat atau nyanyuk?

6 tahun di FGV, Isa Samad membawa pulang RM8,069,135. 
Now you know why the shareholders went berserk...

Image may contain: 1 person, text

Image may contain: 2 people, people sitting
cheers.


Demikianlah Artikel Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf...

Sekianlah artikel Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf... kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Jajaran LRT Bayan Lepas tak libatkan tanah wakaf... dengan alamat link http://malaypostt.blogspot.com/2019/06/jajaran-lrt-bayan-lepas-tak-libatkan.html

Subscribe to receive free email updates: